Jelppari® on uusi nuorten hyvinvoinnin tueksi kehitetty Välitunti Oy:n digitaalinen työkalu.

Se auttaa nuorta kertomaan omasta tilanteestaan ja tekee pienetkin edistysaskeleet näkyviksi. Samalla se toimii ohjaajan ”työkaverina”- kysyy nuorelta olennaiset asiat, suuntaa keskustelua ja tekee nuoren tilanteen muutoksen näkyväksi. Jelppari® on palvelun tilaajalle maksuton ja sen avulla pystytään kohdentamaan tarjottavaa tukea oikea-aikaisesti.

Jelpparin käyttö on asiakkaalle aina vapaaehtoista.

Miten Jelppari toimii?

Jelppari koostuu kolmesta vaiheesta:

Loppukartoitus: Työskentelyn päättyessä asiakas arvioi omaa tilannettaan ja muutosta.

Alkukartoitus: Asiakas vastaa hyvinvointiaan koskeviin kysymyksiin. Jelppari ehdottaa vastauksien perusteella työskentelyteemoja.

Työskentelyvaihe: Jelppari kysyy, kannustaa ja seuraa sovittuja teemoja. Edistymistä ja onnistumisia tehdään näkyviksi.

Miksi Jelppari on tärkeä

Jelppari tekee näkyväksi sekä asiakkaan hyvinvoinnin kasvun että työn vaikuttavuuden.
Sovelluksen avulla on mahdollista:

  • seurata asiakkaan hyvinvoinnin muutosta työskentelyn aikana
  • saada reaaliaikaista tietoa asiakkaan kuulumisista ja varhaisista signaaleista
  • mitata tuen taloudellista vaikuttavuutta
  • lisätä asiakkaan osallisuutta ja työn läpinäkyvyyttä
  • tuoda esiin pienetkin edistysaskeleet ja onnistumiset
  • tukea työntekijää tekemään oikeita asioita oikeaan aikaan

Jelpparin tarina ja kehittäminen

Jelppari on syntynyt aidosta tarpeesta auttaa ihmisiä oikea-aikaisesti ja vaikuttavasti, tilanteissa, joissa arki kuormittaa ja tuki on hajanaista. Sen kehittämisen lähtökohtana on ollut yksi tavoite: tehdä näkyväksi pienetkin edistysaskeleet, lisätä hyvinvointia ja tukea työntekijöitä tekemään oikeita asioita oikeaan aikaan.

Mistä kaikki alkoi

Jelpparin juuret ulottuvat vuoteen 2019, kun osallistuimme Sitran yrityskiihdyttämöön Ote-palvelullamme ja olimme mukana Lapset SIB -hankkeessa. Näissä projekteissa nousi esiin yhteinen haaste: kuinka varmistaa, että asiakkaalle tarjottava tuki on nivelletty, oikea-aikainen ja yksilöllinen ja että se todella vaikuttaa?

Tästä oivalluksesta syntyi Jelppari.

Tavoitteena oli kehittää digitaalinen työkalu, joka tukee asiakkaan ja työntekijän yhteistyötä, tekee prosessista läpinäkyvän ja tuo näkyväksi arjen onnistumiset.

Yhteistyössä kehitetty ratkaisu

Jelppari on rakennettu osallistavan palvelumuotoilun keinoin yhdessä asiakkaiden ja laajan verkoston kanssa. Keväällä 2019 järjestimme työpajoja Lohjalla, Kouvolassa ja Järvenpäässä, joissa mukana olivat:

  • lapset ja nuoret
  • vanhemmat
  • sosiaalityöntekijöitä, opettajia ja psykososiaalisen työn ammattilaisia
  • Välitunti Oy:n työntekijät

Näiden monipuolisten näkökulmien pohjalta muotoiltiin sovellus, joka toimii tsempparina asiakkaalle ja työparina työntekijälle.

Kumppanit kehitystyössä

  • Jelpparin kehittämiseen ovat osallistuneet muun muassa:
  • Välitunti Oy ja toimitusjohtaja Turo Eronen
  • asiakkaat ja yhteistyöverkostot
  • Digivisio-hanke / Taitotalo – Kimmo Viitanen
  • Tarja Poutiainen, palvelumuotoilun ja digiratkaisujen Yamk-opiskelija
  • Adam Wallin, koodari, Nitor / Wallin Consulting
  • Kodan Oy