Jelppari® on uusi nuorten hyvinvoinnin tueksi kehitetty Välitunti Oy:n digitaalinen työkalu

Se auttaa nuorta kertomaan omasta tilanteestaan ja tekee pienetkin edistysaskeleet näkyviksi. Samalla se toimii ohjaajan ”työkaverina”- kysyy nuorelta olennaiset asiat, suuntaa keskustelua ja tekee nuoren tilanteen muutoksen näkyväksi. Jelppari® on palvelun tilaajalle maksuton ja sen avulla pystytään kohdentamaan tarjottavaa tukea oikea-aikaisesti.

Jelppari®:n käyttö on asiakkaalle aina vapaaehtoista.

Miten Jelppari® toimii?

Jelppari® koostuu kolmesta vaiheesta:

Alkukartoitus: Asiakas vastaa hyvinvointiaan koskeviin kysymyksiin. Jelppari® ehdottaa vastauksien perusteella työskentelyteemoja.

Työskentelyvaihe: Jelppari® kysyy, kannustaa ja seuraa sovittuja teemoja. Edistymistä ja onnistumisia tehdään näkyviksi.

Loppukartoitus: Työskentelyn päättyessä asiakas arvioi omaa tilannettaan ja muutosta.

Miksi Jelppari® on tärkeä?

Jelppari® tekee näkyväksi sekä asiakkaan hyvinvoinnin kasvun että työn vaikuttavuuden.
Sovelluksen avulla on mahdollista:

  • seurata asiakkaan hyvinvoinnin muutosta työskentelyn aikana
  • saada reaaliaikaista tietoa asiakkaan kuulumisista ja varhaisista signaaleista
  • mitata tuen taloudellista vaikuttavuutta
  • lisätä asiakkaan osallisuutta ja työn läpinäkyvyyttä
  • tuoda esiin pienetkin edistysaskeleet ja onnistumiset
  • tukea työntekijää tekemään oikeita asioita oikeaan aikaan

Jelppari®:n tarina ja kehittäminen

Jelppari® on syntynyt aidosta tarpeesta auttaa ihmisiä oikea-aikaisesti ja vaikuttavasti, tilanteissa, joissa arki kuormittaa ja tuki on hajanaista. Sen kehittämisen lähtökohtana on ollut yksi tavoite: tehdä näkyväksi pienetkin edistysaskeleet, lisätä hyvinvointia ja tukea työntekijöitä tekemään oikeita asioita oikeaan aikaan.

Mistä kaikki alkoi?

Jelppari®:n juuret ulottuvat vuoteen 2019, jolloin osallistuimme Sitran yrityskiihdyttämöön OTE-työskentely® -palvelullamme. Kehittämisprossessissa nousi esiin keskeiinen haaste: kuinka varmistaa, että asiakkaalle tarjottava tuki on nivelletty, oikea-aikainen ja yksilöllinen ja että se todella vaikuttaa?

Yhteistyössä kehitetty ratkaisu

Jelppari®:n sisältö on rakennettu osallistavan palvelumuotoilun keinoin yhdessä asiakkaiden ja laajan verkoston kanssa. Kehittämistyöskentelyssä ovat olleet mukana:

Kumppanit kehitystyössä

Jelppari®:n kehittämiseen ovat osallistuneet muun muassa:

  • Välitunti Oy ja toimitusjohtaja Turo Eronen
  • asiakkaat ja yhteistyöverkostot
  • Digivisio-hanke / Taitotalo
  • Tarja Poutiainen, palvelumuotoilun ja digiratkaisujen asiantuntija
  • Adam Wallin, Wallin Consulting
  • Kodan Oy