

Jelppari® on uusi nuorten hyvinvoinnin tueksi kehitetty Välitunti Oy:n digitaalinen työkalu
Se auttaa nuorta kertomaan omasta tilanteestaan ja tekee pienetkin edistysaskeleet näkyviksi. Samalla se toimii ohjaajan ”työkaverina”- kysyy nuorelta olennaiset asiat, suuntaa keskustelua ja tekee nuoren tilanteen muutoksen näkyväksi. Jelppari® on palvelun tilaajalle maksuton ja sen avulla pystytään kohdentamaan tarjottavaa tukea oikea-aikaisesti.
Jelppari®:n käyttö on asiakkaalle aina vapaaehtoista.
Miten Jelppari® toimii?
Jelppari® koostuu kolmesta vaiheesta:
Alkukartoitus: Asiakas vastaa hyvinvointiaan koskeviin kysymyksiin. Jelppari® ehdottaa vastauksien perusteella työskentelyteemoja.
Työskentelyvaihe: Jelppari® kysyy, kannustaa ja seuraa sovittuja teemoja. Edistymistä ja onnistumisia tehdään näkyviksi.
Loppukartoitus: Työskentelyn päättyessä asiakas arvioi omaa tilannettaan ja muutosta.


Miksi Jelppari® on tärkeä?
Jelppari® tekee näkyväksi sekä asiakkaan hyvinvoinnin kasvun että työn vaikuttavuuden.
Sovelluksen avulla on mahdollista:
- seurata asiakkaan hyvinvoinnin muutosta työskentelyn aikana
- saada reaaliaikaista tietoa asiakkaan kuulumisista ja varhaisista signaaleista
- mitata tuen taloudellista vaikuttavuutta
- lisätä asiakkaan osallisuutta ja työn läpinäkyvyyttä
- tuoda esiin pienetkin edistysaskeleet ja onnistumiset
- tukea työntekijää tekemään oikeita asioita oikeaan aikaan
Jelppari®:n tarina ja kehittäminen
Jelppari® on syntynyt aidosta tarpeesta auttaa ihmisiä oikea-aikaisesti ja vaikuttavasti, tilanteissa, joissa arki kuormittaa ja tuki on hajanaista. Sen kehittämisen lähtökohtana on ollut yksi tavoite: tehdä näkyväksi pienetkin edistysaskeleet, lisätä hyvinvointia ja tukea työntekijöitä tekemään oikeita asioita oikeaan aikaan.


Mistä kaikki alkoi?
Jelppari®:n juuret ulottuvat vuoteen 2019, jolloin osallistuimme Sitran yrityskiihdyttämöön OTE-työskentely® -palvelullamme. Kehittämisprossessissa nousi esiin keskeiinen haaste: kuinka varmistaa, että asiakkaalle tarjottava tuki on nivelletty, oikea-aikainen ja yksilöllinen ja että se todella vaikuttaa?
Yhteistyössä kehitetty ratkaisu
Jelppari®:n sisältö on rakennettu osallistavan palvelumuotoilun keinoin yhdessä asiakkaiden ja laajan verkoston kanssa. Kehittämistyöskentelyssä ovat olleet mukana:


Kumppanit kehitystyössä
Jelppari®:n kehittämiseen ovat osallistuneet muun muassa:
- Välitunti Oy ja toimitusjohtaja Turo Eronen
- asiakkaat ja yhteistyöverkostot
- Digivisio-hanke / Taitotalo
- Tarja Poutiainen, palvelumuotoilun ja digiratkaisujen asiantuntija
- Adam Wallin, Wallin Consulting
- Kodan Oy


